Biznes i Finanse

Przemysłowe hale stalowe dla firm transportowych – charakterystyka

  • 24 marca, 2024
  • 3 min read
Przemysłowe hale stalowe dla firm transportowych – charakterystyka

Chociaż hale stalowe kojarzą się głównie z branżą magazynową i produkcyjną, coraz częściej wykorzystywane są również w rolnictwie, handlu czy transporcie. Firmy, które decydują się na budowę obiektów stalowych, doceniają szybkie tempo i niskie koszty realizacji inwestycji, możliwość łatwej przebudowy, a także dostosowania hal do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa. Jak mogą wyglądać hale stalowe dla firm transportowych?

Co zaliczamy do obiektów przemysłowych? Obiekty przemysłowe to zarówno hale magazynowe, handlowe, widowiskowo-sportowe czy produkcyjne, jak i hale logistyczne, rolnicze i przeznaczone dla firm transportowych. To ogólny, powszechnie obowiązujący podział. W praktyce jednak nie zawsze jeden budynek pełni jedną funkcję. Często łączy kilka z nich, np. jest obiektem logistycznym, magazynowym i garażem dla pojazdów. Tak dzieje się w przypadku centrów dystrybucyjnych.

W związku z tym zaprojektowanie centrum dystrybucyjnego, które jest w pełni funkcjonalne, to prawdziwe wyzwanie dla inżynierów. Na co trzeba zwrócić uwagę?

Ograniczenie strat logistycznych

W halach tego typu szczególnie istotne jest ograniczenie strat logistycznych, czyli czasu potrzebnego na transport wewnętrzny. Strefa pakowania powinna się znajdować na tyle blisko części przeładunkowej, żeby maksymalnie szybko dało się przenieść gotowe paczki do oczekujących pojazdów. Należy jednocześnie unikać projektowania tak zwanych wąskich gardeł – wąskich przejść, które mogłyby utrudniać sprawny przepływ towarów.

Maksymalne wykorzystanie przestrzeni

Dodatkowe utrudnienie dla projektantów stanowi konieczność maksymalnego wykorzystania przestrzeni wewnątrz obiektu. Hale przemysłowe przeznaczone na centra dystrybucyjne muszą być zaplanowane w taki sposób, żeby miejsce przeznaczone na przechowywanie towarów było jak najlepiej zagospodarowane. Chodzi o to, aby regały znajdowały się w odległości umożliwiającej swobodny przejazd np. wózkiem widłowym, a jednocześnie sięgały wysoko, żeby zmieściło się na nich jak najwięcej produktów.

obiekty-przemyslowe (2).jpeg

Dostosowanie obiektu do potrzeb inwestora

Generalny wykonawca hal stalowych taki jak np. Commercecon (https://commercecon.pl), który zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem obiektów, musi uwzględnić w projekcie również oczekiwania inwestora. Jeśli inwestor potrzebuje przestrzeni garażowej i serwisowej dla swoich pojazdów albo chciałby dodatkowo mieć wydzieloną strefę na spotkania z klientami, należy wziąć to pod uwagę.

Czasami w centrach dystrybucyjnych znajdują się także części z węzłem sanitarnym albo bufety, z których mogą skorzystać kierowcy czekający na załadunek. Te strefy planuje się w odpowiedniej odległości od doków przeładunkowych z jednoczesnym uwzględnieniem norm przeciwpożarowych.

Uwzględnienie możliwości modernizacji w przyszłości

Na koniec dodajmy jeszcze, że hale stalowe przeznaczone na centra dystrybucyjne da się rozbudować lub przebudować wtedy, gdy firma się rozwija. Jednak aby te zmiany rzeczywiście dało się łatwo wprowadzić – bez konieczności wstrzymywania procesów logistycznych – należy uwzględnić możliwość powiększenia obiektu już na etapie projektowania hali. To kolejny problem, z którym muszą sobie poradzić projektanci.

About Author

Redakcja

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *